fredag 28. september 2012

TRYKKETEKNIKKER


Så langt dette skoleåret har vi arbeidet med monotypi, linosnitt og sjablong. Vi fikk i oppgave å tegne noe som befant seg på skolen, og den tegninga har vært utgangspunktet i alle de forskjellige trykkemetodene.

Tegningen min


Jeg tar for meg hva jeg gjorde med linosnitt;



Ferdig utskjært i en linoleumsplate

Ferdig trykket



















Vi måtte skjære i en linoleumsplate, og prøve å få det så likt som mulig den tegningen vi tegnet. Vi måtte helt fra begynnelsen huske at trykket på arket blir speilvendt fra bildet på linoleumsplata når vi trykker det. Siden sofaen har rundere former og forskjellige dybder måtte jeg passe på å skjære riktig hele tiden. Der det er helt svart er det "dypere" enn der det er hvitt. For at putene i sofaen ikke skulle bli helt svarte, måtte jeg finne alternative måter å skjære på. Jeg tenkte det ville se best ut med svake, horisontale linjer.

Etter jeg hadde skjært ut det bilde jeg ville ha, brukte jeg en malingsrull til å påføre svart maling. Jeg måtte finne riktig mengde for at det skulle se bra ut. Jeg la plata på et ark og deretter på en benk der det var en trykkemaskin som gjorde at malingen ble jevnt fordelt på arket.

Det har vært lærerikt, jeg har lært nye måter å skjære på og å bruke forskjellig utstyr. Det jeg hadde størst problemer med var å få til dybde i bildet, slik at det slik at det ikke ble så "flatt".

Utstyr: kniv, ark, maling, linoleumsplate, malingsrull og presse.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar